SEO sau Adwords? In ce merita sa investesc?

Pentru ca e una din intrebarile pe care am intalnit-o la SEO Ping Pong Table si intrebarea revine mereu si mereu si mereu, raspund.

E gresit sa nu privesti integrat SEO/Adwords si Marketing pentru website-ul tau

Si SEO si Adwords si alte resurse de marketing clasic cum sunt reclamele TV, promotii, fluturasi, evenimente sunt relevante pentru website-ul tau. Mai precis pentru cati vizitatori vei avea pe site. Numarul de vizitatori sau useri pe site, numarul de vizite reprezinta baza de oameni care ajung pe site, unul din factorii pe care ii poti controla.

Pentru ca sunt multe informatii, se utilizeaza in practica teremeni restransi, gen “trafic”. Si pe baza acestui “trafic” se fac ofertele si se discuta in termeni de ce e mai bine: sa fac SEO sau Adwords? Asa se poate ajunge la o dulce oferta de zeci de mii de vizite pe site/luna sau pe zi la oferte extraordinare de numai cateva sute de euro. Indiferent de numerele aruncate in discutie acestea trebuie filtrate printr-o analiza cost /beneficii.

 

Cifrele spun ce vrei sa spuna

Avantajul de a avea o formare economica puternica la baza e ca iti dezvolti un scepticism. Si un usor cinism. Una din anectodele preferate de toti profesorii si trainerii de contabilitate si studii contabile post universitate arata cam asa, in extras: Un contabil bun il ai sa iti arate  cifrele, un contabil si mai bun iti arata ce cifre vrei sa vezi.

Redus la cifre, pentru tine, proprietar de magazin online cifrele arata asa pe scurt:

Vanzari=Trafic*Conversii *PretProdus

Vanzarile : sunt vanzarile confirmate, cash, incasate.

Trafic: numarul de vizite pe site, indiferent cum vrei sa le detaliezi; poate sa fie de exemplu numarul de vizite, indiferent de numarul de vizitatori, poti sa presupui de exemplu, intr-un caz particular, ca fiecare vizitator unic poate sa faca cumparaturi multiple (de fiecare data cand intra pe site), cel putin asta e premiza.

Conversii: reprezinta o rata, in procente; cate procente din “trafic” se finalizeaza in vanzari efective, in bani .

PretProdus(*)Nu am intrat in detalii legate de pret, produse, etc, sunt elemente care nu fac subiectul articolului. Conversiile aici reprezinta (Produse*Pret) am considerat 1 singur produs si un singur pret.

Ca modelare de business consideram PretProdus ca element neutru in acesta discutie, putem sa ii dam o valoare constanta, 1.

Pentru tine, proprietar de business te intereseaza in contextul acestui articol sa maximizezi Vanzarile; ca raport intre Trafic*Conversii – poti sa cresti traficul sau poti sa cresti Conversiile, procentul de vanzari efective. 

Metoda clasica pe care oricine o intelege e metoda Vadului Comercial! Ai multi oameni care trec pe langa magazin, multi ajung in magazin, o parte din ei cumpara. Cu cat esti mai in centru, cu cat ai mai multi posibili clienti care iti vad vitrina, cu atat ai mai multi clienti care iti cumpara efectiv marfa.

Pentru internet Vadul Comercial  presupune un flux constant de potentiali clienti. Vizitatori. Vizite. Trafic.

In cazul unui magazin clasic, cumperi vadul comercial. Nu te lasa pacalit. Chiria de 25 EUR/mp sau de 100 EUR/mp asta inseamna. Iti cumperi vad comercial. Iti cumperi Trafic, Vizite, Vizitatori. Pentru un magazin de 100 mp diferenta dintre o chirie de 5EUR/mp la marginea orasului si o chirie de 50 EUR/mp  in mall rezulta intr-un buget de 4500 EUR/luna pentru acest Trafic in plus.

La fel faci si in mediul online, cheltuiesti un leu in plus pentru Trafic. Si la fel ca in cazul unui magazin clasic poti sa mergi la clienti sau sa ii chemi sa vina la tine, chiar daca esti departe de drumul lor – prin reclama intensa la radio, in presa, la TV; prin preturi mici (care reprezinta la fel un cost !!)

Adwords si SEO sunt expresia Vadului Comercial in online

crestere organica SEO In cazul nostru, pe internet, una din corespondenta reclamei e reclama prin motoarele de cautare, serviciul oferit de Google – Adwords (PPC in cazul nostru). Platesti ca sa apari in rezultatele cautarilor pe internet, platesti de fiecare data cand un vizitator intra pe site-ul tau. (Descriu PPC).

Cealalta varianta e prin continutul site-ului sa apara printre primele rezultate in motoarele de cautare, ca raspuns sugerat automat, gratuit, de catre programele complexe, ca fiind cea mai relevant raspuns la intrebarea cautatorului!

Cu 4500 EUR lunar iti aduci un numar de vizitatori pe site, platesti pentru acest flux de vizitatori pe site. Exact ca in cazul reclamei clasice. Observi ca lipseste ceva in descrierea fluxului ? NU ESTE CONSTANT! In momentul in care nu mai platesti, magazinul tau se muta automat in luna urmatoare la periferie. Asta poate sa fie ceva foarte bun pentru tine, mai ales ca se poate sa fie un sezon mai slab de vanzari – in sezonul slab de muti cu magazinul la periferie, nu ai vizitatori, nu ai vanzari, dar macar nu platesti chiria scumpa. Iar in sezonul bun te muti inapoi in MEGA MALL ; pare o idee buna! Atat de buna incat toata lumea o are! 

Toata lumea are aceasi strategie ADWORDS – maximizarea rezultatelor. In fond asta e esenta acestui mijloc de reclama. Aceast tip de strategie ii favorizeaza pe cei cu bugete mari; pe magazinele mari, care isi permit sa plateasca pentru chiriile mari din Mall, tot anul, suprafete mari.

Si functioneaza. Si poate sa functioneze pe termen lung in mai multe feluri. Unul din ele, surprinzator cumva in defavoarea Adwords.

ADWORDS poate sa influenteze SEO, organic.

Programul Adwords al motorului de cautare Google poate sa duca la cresterea organica a traficului pe site-ul tau. Ironic nu ? Daca ai suficient trafic organic, nu mai ai nevoie de reclama platita. Cumva lucreaza in defavoarea Google ? Pare ilogic la prima vedere, dar daca analizam bine e perfect explicabil.

Totul tine de tine si de mesajul tau: daca reusesti sa faci reclame Adwords cu o rata mare de conversie inseamna ca ai un mesaj relevant pentru utilizatorii de internet. Daca mesajul tau – Pantofi rosii de dama (exemplu) e atat de puternic incat e alegerea automata a utilizatorilor motorului de cautare – cand observa reclama, utilizatorii dau click si cumpara, spre deosebire de concurentii tai.. motorul de cautare retine acest fapt. Si consecinta e ca website-ul tau va fi servit mai des in rezultate. Daca acest lucru se mentine, va urca. Vei face, cum s-ar zice SEO – optimizare pentru motoarele de cautare.

Astfel poti sa nu te focusezi pe alte metode de promovare. In loc de Adwords poti sa folosesti reclame TV sau alte canale. Atata vreme cat iti vin oameni direct pe site SI CUMPARA!

Faza frumoasa apare tocmai aici – daca ai un site care nu ii sperie pe cei care chiar vor sa cumpere – pe care i-ai adus deja pe site prin alte mijloac si deci ai o rata de conversie mare pe site, motoarele de cautare vor intelege site-ul tau ca fiind relevant; Ca sa ai rata de conversie mare trebuie ca site-ul tau sa indeplineasca cateva conditii : daca ai indeplinite conditiile respective, site-ul tau e SEO friendly.

Arata-mi banii ca sa pot sa iti spun ce e mai important, SEO sau Adwords

Raspunsul nu e SAU SAU; raspunsul e SI SI;

Ecuatia de mai sus se refera la una din caracteristicile utilizate pentru a definii SEO ca fiind un mijloc de atragere a traficului (achizitie de trafic se poate face organic prin SEO sau il cumperi – reclama); daca il folosesti in sensul acesta, SEO poate fi scump si ineficient pe termen scurt – nu iti garanteaza ca iti aduce imediat zeci de mii de oameni pe site, chiar daca investesti zeci de mii de euro. In timp insa balanta se schimba, SEO aduce trafic organic;

“Aduce trafic organic gratis” fata de alternativa traficului cumparat prin reclama e extrem de atractiv. Si e ceva pentru care orice proprietar de magazin e dispus sa plateasca..putin, ca sa primeasca mult. Eventual 2-3 luni de SEO. Linkuri. Ceva repede, platesc o data si apoi imi vine traficul gratuit. Lucru care e extrem de gresit, periculos pe termen lung si in primul si primul rand ineficient.

Sa ne intoarcem la ecuatie!

Traficul e important, atata vreme cat exista o rata mare de conversii. Nu te ajuta nimic daca ajungi sa ai trafic de zecii de mii de vizitatori pe luna dar complet neinteresati de produsul tau. Nu te ajuta cu nimic sa apari in primele rezultate, 2-3 saptamani, apoi sa dispari. Nu te ajuta nici macar sa ai vizitatori multi, care cauta exact produsul tau si sa nu cumpere nimeni nimic, niciodata!

SEO e o investitie permanenta si doar pe termen extrem de lung. Vremurile in care SEO era ceva tehnic si se facea o singura data, in momentul in care se lansa website-ul S-AU TERMINAT! 

E eficient SEO atunci ?

Pe termen scurt e mai eficient Adwords. Pe termen lung… 

Hai sa luam un caz concret; avem in vedere permanent ecuatia de mai sus..

In primul an, magazinul are organic 100 vizitatori pe site. Conversiile sunt foarte bune, constante de 5%.

Se cumpara trafic prin Adwords, conversii constante de 5% – costul pentru fiecare 1000 vizitatori e de 200 EUR, costul e mare dar urmarim conversiile. Platim deci 4 EUR/client (conversie – vanzare incheiata). Am cumparat deci 50 clienti, lumea e fericita.

Dupa 2 ani, avem asa: 10.000 vizitatori pe site, organic, rata de conversie 3% (a mai scazut un pic); Adwords s-a redus la zero; valoarea traficului adus e calculat asa:

10000*3% = 300 clienti (conversie-vanzare incheiata). Am primit “gratis” 300 clienti. La un pret de achizite comparativ cu cel prin Adwords, bugetul pentru achizitia celor 300 de clienti ar fi de 1200 EUR. Bugetul de SEO este de 250 EUR/luna. Beneficiul proprietarului de site este de 950 EUR/lunar ! Intr-un an a economisit 11400 EUR!

Avantajul traficului adus prin SEO este ca e un trafic mai stabil decat cel cumparat. Prin Adwords, Bannere, campanii, etc. Dar in esenta este o campanie. Un alt exemplu – SEO poate sa ajute la cresterea randamentului campaniilor de publicitate online sau offline.

Poti sa auzi o reclama la un magazin sau un produs comercial, dar iti aduci aminte doar de cateva caracteristici – le cauti pe internet si ca sa vezi, ajungi pe site-ul unde se vinde acel produs. SEO e in tot si toate, e integrat in continutul site-ului, e legat de marketingul extern, incepe cu cartea de vizita pe care o dai unui client, trece prin fluturasi, linkuri aruncate prin tot internetul, reclame TV, carti si interviuri si se termina in ambalajul produsului, fotografiile afisate in reclame si pe site, textul si limbajul folosit de persoanele de vanzari.

Va continua…….

Pentru ca discutia este pasionanta si ideal ar fi sa fie aplicata direct la un caz real, putem sa ne intalnim pentru o discutie detaliata. Va rugam sa ne contactati!

 

SEO Timisoara poza3 eveniment SEO Ping Pong Table

SEO Ping Pong Table, Timisoara, 2013

 

 

 

 

Alex Nicolae

Online Business Manager at Semne Design
Present Online Business Manager at Semne Design, past CFO at Gerry Weber (Bucuresti), past Operational Manager at Neogen.ro (.RO)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>